Triatlonisto/maratonista in recuperare. Sau povestea cu “asa nu”

Sa facem un exercitiu de estimari. Cam cate articole si povesti ‘or fi pe online despre suprasolicitare, “burn-out”, accidentari si alte delicii din astea? Mii, milioane? Si cam cate astfel de articole au ajuns pe sub ochii mei? Zeci, sute? Si oare cate sfaturi am primit eu despre asta de la oameni mai intelepti si mai tercuti prin sita miilor de kilometri parcursi? Cateva, zeci? Aha …si cam cate am luat in seama? Va spun eu ….ZERO :)!

“Ei, nu, lasa ca stiu eu, eu sunt altfel, eu pot, mie imi place, n-are ce sa mi se intample! Ce daca am facut 16 competitii intr-un an (un prim an!), unele dupa altele, ce daca au inceput sa scartaie genunchii, si am dat si de suprasolicitare prin august. Ei si, si ce?  …Ok, nu am facut nici un maraton pana acum si iata in toamna asta fac 2 unul dupa altul la distanta de doar 2 saptamani. Ce zici, ca e prea repede, ca nu ma refac? Ei hai, cum sa nu ma refac in 2 saptamani…e un maraton nu alerg pana la Cluj si inapoi! Totul va fi bine!”

Acum sa va spun realitatea. La primul maraton am ramas fara genunchi la kilometrul 30 (sa ne reamintim, aici). La al 2 lea maraton m-am privit ochi in ochi cu abandonul undeva la km 4 (povestea aici). Da, chiar asa … la km 4 …e aproape comic! Am strans din dinti, m-am drogat cu un pic de ibuprofen si multa voie buna si am trecut linia de finish aparent in formatie completa. Am mers la hotel, am facut un dus, m-am pus in pat si am dormit putin. Iar cand m-am trezit … ei, m-am trezit. La realitate :)!

Am fost cam distrusa dupa acest al 2 lea maraton, cu siguranta mult mai sifonata decat ma asteptam. Dar am zis ca e ok, imi revin in cateva zile. Febra musculara a trecut, durerile de “tot si toate” au inceput sa se amelioreze, dar am ramas cu 2 necunoscute – una bucata genunchi suparat si una bucata durere in talpa (pe exterior).

Zilele au trecut. M-am facut ca nu observ, mi-am zis ca totul va fi mai bine, pana m-a pus dracusorul de pe umarul stang sa dau un “google” pentru “durere in exteriorul talpii” si m-au apucat disperarile. Intre diagnosticul de “fractura de stres” si cel de “fasciita plantara” nici nu stiam ce mi-ar face viata mai interesanta :).

Asadar, conform promisiunii facute in timpul maratonului de la Amsterdam, si in ton cu disperarea generata de “tata google” m-am prezentat la medic, nestiind cu ce sa incep. Sa ma plang intai de genunchi sau de durerea asta dubioasa din talpa? Intr-un final am raspuns la intrebarea “Cu va supara?” cu introducerea “E o poveste mai lunga, fac sport de andurata”.

Cateva discutii, pipaeli si investigatii mai tarziu am ajuns la concluzie – ambele suparari se datoreaza unui episod inflamator acut cauzat de …ati ghicit….suprasolicitare.

A urmat o discutie interesanta despre ce inseamna “prea mult”, ce inseamna “recuperare” si cum ne asiguram ca acest episod acut nu se transforma intr-o poveste pe termen lung.

In practica, am primit o recomandare calduroasa (a instat ca nu este un ordin :P) de a reduce drastic antrenamentele pentru cateva saptamani. In mod cert alergatul este scos din lista, si cu asta sunt de acord (nu am de ales, sunt eu obisnuita cu durerea si disconfortul dar nici chiar asa :) ). Bicicleta este si ea de neabordat (durerea din talpa abia asteapta un motiv de razvratire!) asa ca am ramas cu inotul.

Au trecut multe zile de la ultima intanlire cu pantofii de alergat (care stau frumos aliniati pe hol tipand din cand in cand “alege-ma, alege-ma!”) si asta doare cel mai tare. Imi lipseste foarte mult :(

La starea asta de “recuperare” as adauga si o noua dilema existentiala care a incoltit in urma discutiei cu medicul ortoped. Acesta insista ca din punct de vedere fizic/mecanic eu NU sunt (sau nu MAI sunt) un alergator cu suprinatie (traducere: defect inascut al piciorului care ma forteaza sa calc pe exteriorul talpii, cauzand foarte multe probleme si potentiale accidentari). E o mare surpriza considerand defectul foarte vizibil de alergare cu care “lucrez”. Asadar, daca nu este (cel putin la o prima verificare superficiala)  o chestiune cu care m-am nascut atunci este ….ce? ….corectabila?  Hm…

Revenind la recuperare, incerc sa privesc lucrurile in spirit pozitiv. Iata ce am reusit sa nascocesc:

1.       Chiar merit o pauza, am timp sa dorm mai mult :)

2.       Atunci cand voi putea din nou sa alerg voi avea un chef nebun

3.       Este o ocazie excelenta de a inota mai mult. Am marit fregventa prezentarilor “la datorie” de la 2 antrenamente pe saptamana la 3-4. Si intensitatea antrenamentelor pare sa o ia razna, in utlima vreme cred ca am intrat in zodia fluturelui, pentru ca am primit atatea serii si combinatii de future la 1 brat, la 2 brate, alunecare future, picioare future si alte delicii inecate in clor incat simt ca imi cresc incet incet aripi :)

4.       Am mai mult timp pentru alte chestii. E o perioada buna, cu schimbari importante pentru cateva persoane dragi mie care necesita mai mult “timp in familie”.

Asadar, am sters din lista de competitii orice planuri viitoare. Stau cuminte, imi iau pastilele si unguentele si imi propun sa nu uit lectia asta. Uneori prea mult este pur si simplu MULT prea mult. Parol!

Comentarii

Cea mai buna chestie este ca inotul va fi si el un punct forte pentru tine in competitiile viitoare, ca lucrezi intens si alta parte a corpului... pentru ca de "uitat sa alergi" n-ai cum. :) Si poate, cand vei relua alergarile, mai asculti macar cate un sfat-doua din ce-ti recomanda lumea... macar sfaturile privind pauzele :) La inot sper ca nu exista suprasolicitare sau ca n-ai de gand sa o experimente

George, cu asta ma consolez si eu, poate mai reusesc sa prind un pic de extra eficienta la inot cu ocazia asta :)

Adaugă comentariu nou

Plain text

  • Etichetele HTML nu sunt permise.
  • Adresele de situri web şi adresele de e-mail se transformă automat în linkuri.
  • Liniile şi paragrafele sunt rupte automat.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Reîncarcă Type the characters you see in this picture. Type the characters you see in the picture; if you can't read them, submit the form and a new image will be generated. Not case sensitive.  Switch to audio verification.